Як «ВОНИ» зібрались перемагати

05.09.2011

2-го вересня в Чернігові відбулося громадське обговорення так званого технічного законопроекту про майбутні парламентські вибори запропонований Кабінетом міністрів. Саме цей закон невдовзі має розглядати Верховна Рада. В обговоренні прийняли участь чернігівські представники громадськості та політичних партій. Більшість учасників дискусії сходилася на думці, що даний проект закону розроблений в інтересах однієї політичної сили – Партії регіонів та покликаний забезпечити регіоналам в майбутньому парламенті абсолютну більшість. Щоправда учасники обговорення чомусь в більшості не називали сценаристів майбутніх виборів, а воліли говорити «ВОНИ». Коротко окреслю негативні сторони закону: -Виборчі округи створюються ЦВК тільки на час виборів. Це означає, що, фактично, кандидати обрані в мажоритарних округах не матимуть прив’язки до свого округу. Таким чином нівелюється сама ідея повернення до мажоритарних виборів половини парламенту. Більше того, інформація про межі округів всім учасникам виборчого процесу буде повідомлена не раніше, як за 90 днів до виборів. Це означає, що учасники виборчого процесу поставлені з самого початку в нерівні умови. Адже для політиків не секрет, що «нарізка» виборчих округів відбувається саме зараз в обласних державних адміністраціях під проходження певних кандидатів від вдали. Це зловживання електоральною географією. - Відсутній механізм відкликання народного депутата. -Збільшення виборчого бар’єру з 3 до 5% створює умови, коли інтереси 1,5 мільйонів українських громадян (5% виборців) не будуть представлені в парламенті. Крім того, в тих, хто набере 5 %, кількість бонусних місць за рахунок тих, хто не пройшов, може сягати до 50 %. - Суперечлива норма про заборону блокам приймати участь у виборах. Таким чином відсікається можливість більш дрібним партіям приймати участь у виборах. -Виборчі комісії формують тільки партії представлені у діючому парламенті. Таким чином реалізується механізм домінування Партії регіонів разом з сателітами у виборчих комісіях. -Після делегування члена виборчої комісії партія не має права відкликати його. Таким чином реалізується можливість підкупу членів комісії та відсутність можливості впливати на члена комісії з боку партії. -Виборчі комісії створюються великими – по 2500 виборців. Це ускладнить роботу комісій та дає поле для можливих фальсифікацій. -В день голосування до списків виборців можуть вноситися зміни – головою та секретарем дільничної виборчої комісії. Ця норма була одним з основних механізмів фальсифікації під час президентських виборів 2004 року. («Каруселі» повертаються!) -Оскільки забороняється будь-яке державне фінансування виготовлення інформаційної продукції про кандидатів, на дільницях буде відсутня будь-яка інформація про кандидатів. - З бюлетеня забирається графа «не підтримую жодного кандидата». Таким чином, у виборців, що мають протестні настрої (а таких на кожних виборах було все більше), забирається можливість виказати свою позицію. -Для участі у виборах партії не потрібно мати цензу давності реєстрації. Тобто, будь-яка зареєстрована хоч за 1 день до виборів партія може приймати участь у виборах. Це може призвести до хвилі створення нових політичних партій, як технічних проектів для відтягування голосів та плутання виборців. -Короткий термін проведення агітаційної кампанії. -ЗМІ фактично забороняється поширювати безкоштовно будь-яку інформацію про вибори. Це створює додаткові можливості маніпуляції та корупції в ЗМІ. Позитивні моменти проекту закону: -будь-яка громадська організація має право спостерігати за виборчим процесом - кандидати можуть висуватися не лише від партій, а й бути самовисуванцями -1 раз на 10 років партія має приймати участь у виборах . Ця новела може зменшити кількість фіктивних політичних сил. -за наполяганням громадських організацій до закону було включено норму про обов’язковість подання кандидатами своєї передвиборчої програми. Організатори обговорення передвиборчого законодавства виступили Всеукраїнська громадська організація «Центр підтримки громадських ініціатив» в партнерстві з Чернігівською молодіжною громадською організацією "Молодь - XXI століття" за сприяння Міжнародного республіканського інституту та Національного фонду підтримки демократії. Джерело: Павло Пущенко, портал ПіК
Made by WebProduction